چکیده:
تاثیر بازی رایانهای بر دانش آموزان – پدیدهی جدید دانش بشری که تقریبا در همه ی شئون زندگی انسان راه یافته است. همچون دیگر ساختههای دست بشر دو رو دارد که یکروی آن استفاده صحیح در کارها و کمک به رشد و سعادت بشر است و روی دیگر آن استفاده غلط است که معمولا جز در موارد علمی و شغلی از آن استفاده میشود. آنچه بیشتر کودکان و نوجوانان را شیفته خود میکند، بازیهای رایانهای است. پیشرفت کیفیتی این بازیها به فاصلهی کوتاهی در ایران رواج یافته و بازار اسباببازی و لوازم سمعی و بصری را به تسخیر خود درآورده است. این بازیها که دارای تصاویر دوبعدی است تا ۰۵ درصد با تصاویر واقعی انطباق دارد و همچنین دارای موسیقی متن هستند. چیزی که اخیرا بر تعداد طرفداران این بازیها افزوده، قیمت مناسب آنها برای مصرفکننده است. علاوه بر این چون کودک و نوجوان خود اجرا کننده و در بطن بازی است و همراه با سایر شخصیّتهای بازی درگیر ماجراهایی میشود که طراح بازی برای او تدارک دیده است، برای او بسیار جذاب است. این بازیها با استفاده از تصاویر پرتحرک و صداهای مهیج، دنیایی از هیجان را به این انسانها تشنه جنبوجوش ارزانی میکند و همین جذبه، روح و جسم آنان را مطیع خود میسازد و به عالمی از تخیلات میبرد که خود را محور و قهرمان اصلی ماجرا میپندارند.