چکیده:
با پیشرفت علم و تکنولوژی انواع اختلالات یادگیری شناخته شده است و دیگر مانند گذشته عقبماندگی تلقی نمیشود. معلمان هر پایه به ویژه معلمان ابتدایی وظیفه دارند با مطالعه انواع اختلالات و علائم آن این توانایی را کسب کنند که دانش آموزان دارای اختلال را تشخیص دهند. همچنین این را در نظر بگیرند که داشتن اختلال به معنای هوش کم دانش آموز نیست و در پی آن به دنبال راهحلهای درمانی باشند. در این مقاله اختلالاتی که بیشتر با زبان فارسی و یادگیری آن ارتباط دارد بررسی شده است یعنی سه اختلال خواندن» نوشتن و اختلال زبانی واکاوی شده است. البته اختلال شنیدن هم که از دیگر مهارتهای چهارگانه زبانی است از عوامل مهم یادگیری زبان فارسی است که به ترتیب اهمیت و همهگیری آن مورد بررسی قرار گرفته است: ۱. خواندن از مهمترین مهارتهایی است که کودکان در مقطع ابتدایی بدان دست میپیابند. ۲ نوشتن» یکی از راههای برقراری ارتباط است و مهارت در آن میتواند زمینهساز ارتباط بهتر و کاملتر با دیگران باشد. ۳ گفتار که بر نحوه صحبت کردن و درک مردم تاثیر میگذارند.