چکیده:
اختلالات یادگیری و مشکلات رفتاری، مسائل و مشکلات فردی و اجتماعی فراوانی را به وجود میآورند. دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری و مشکلات رفتاری، خانواده، مدارس و جامعه را با دشواریهای زیادی روبه رو میکنند و آنها را نیز در برابر آشفتگیهای روانی- اجتماعی دوران نوجوانی و حتی بزرگسالی آسیب پذیر میسازند. با توجه به مسائل و مشکلاتی که دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری و مشکلات رفتاری با آن مواجه هستند، باید به دنبال راهکار یا روش هایی بود که بتواند، این مشکلات را تا حدودی بهبود ببخشد. بدین منظور، هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش بازیدرمانی و قصه درمانی در درمان اختلالات یادگیری و کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان ابتدایی است. این پژوهش از نوع پژوهش توصیفی به روش کتاب خانه ای و بررسی منابع با رویکرد روان شناختی میباشد؛ در این مقاله ضمن بررسی و واکاوی ابعاد گوناگون و جنبه های مختلف بازی، بازیدرمانی، قصه و قصه درمانی، توضیحاتی نیز در رابطه با اختلالات یادگیری و مشکلات رفتاری رایج در دانش آموزان ابتدایی ارائه میشود. یافته های پژوهش نشان میدهد که درمانگران، معلمان و والدین میتوانند از بازیدرمانی و قصه درمانی به عنوان یک رویکرد آموزشی و درمانی اثربخش برای کمک به دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری و مشکلات رفتاری استفاده نمایند. سرانجام، به این نتیجه میرسیم که بازیدرمانی و قصه درمانی را میتوان در کنار سایر روش های درمانی به عنوان روشی اثربخش، برای کاهش نشانه های اختلالات یادگیری و مشکلات رفتاری به کار برد.