چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه های پیاژه بر خودکارامدی دانش آموزان پایه دهم شهر سنندج بود. این
پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش توصیفی تحلیل میباشد. جامعه آماری ما در این تحقیق شامل دانش –
آموزان پایه دهم رشته انسانی شهر سنندج می باشد که در سال تحصیلی 1402 - 1401 مشغول به تحصیل هستند. حجم نمونه
این پژوهش شامل 40 نفر ) 20 نفر از گروه کنترل و 20 نفر از گروه آزمایش( است که 20 نفر از آنها دختر و 20 نفر پسر می
باشند. و ابزار گردآوری اطلاعات آن پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی پاتریک، هیکس و رایان ) 1997 ( که آلفای کرونباخ آن بالای
85 درصد بوده است ، که مورد تایید میباشد. نتایج پژوهش نشان داد که: در آموزش های مبتنی بر نظریه های پیازه معلم وسیله
انتقال اطلاعات نیست بلکه به دانش آموزان کمک می کند و دانش آموزان خود حیطه های دانش را طی می کنند. و در پژوهش
ما هم حیطه دانش دانشآموزان گروه پس آزمون آزمایش افزایش یافته است.