چکیده:
معلم باید به مثابه مردم شناسی که در قلمرو ناشناختهای پا میگذارد، وارد دنیای کودک و نوجوان شود و آداب و رسوم کودکی و اقتضائات این دوران را بشناسد. در آزمونها و ارزشیابیهای فضای مدرسه، به دلیل ماهیت آن، یعنی کمتر بودن مراقبتها و کنترلها احتمال بروز رفتارهای غیراخلاقی بسیار بیشتر است. نمونههایی از این رفتارها در فرایند اجرای آزمونها در فضای مجازی می توانند کمک گرفتن از افراد ثالث، به اشتراکگذاری پاسخها بین دانش آموزان یک کلاس به روشهای گوناگون، و استفاده از مواد و منابع آموزشی به هنگام آزمون باشند. بزرگترین دغدغه نظامهای آموزشی در مورد تعلیم و تربیت، موضوع اخلاق در تعلیم و تربیت و در نتیجه قضاوت عادلانه در مورد میزان کسب شایستگیهای دانش آموزان خواهد بود. معلم باید جامعه شناس باشد که با شناخت مقتضیات زمان، دانش آموز را برای ورود به جامعه آماده کند. باید روانشناس باشد که با درک نیازهای روحی و مسایل روانی، دانش آموز را به عنوان فردی از نظر روح و روان، سالم تحویل اجتماع دهد و معلم با انسانی سروکله میزند که از قضا در دوران رشد و تغییر و تحول است