چکیده:
داستان از این قرار است که یکی از صوفیان . ضمن سفری طولانی و بپر رنج و تعب به خانقاهی می رسد و در آنجا اقامت می گزیند . ابتدا چهارپای خود را در آخور می بندد و سپس به حلقه ذکر صوفیان می پیوندد . پس از پایان مجلس ذکر » سفره می گسترند . چنانکه عادت صوفیان چنین است . در این هنگام ». صوفی مسافر به یاد مرکبش می افتد و خادم را صدا می کند و به او می گوید : برو و برای آن حیوان زبان بسته » کاه و جو فراهم کن تا شب را گرسنه سر نکند و هر چه به او می گوید. خادم با لفظ ( لا حول) جواب می دهد و می گوید این کار چندین ساله ی من است و روزی هزاران کس چون تو مهمان اینجا هستند و لازم نیست به من یاد بدهی, اما فقط در لفظ می گوید وبه هیچ کدام عمل نمی کند. این پژوهش با روش تحلیلی-توصیفی با رویکرد تطبیقی به تطبیق دو دا ستان مولوی و استاد ههار پرداخته است و روشن نموده است از جمله تفاوت هایی که این دو دا ستان دارند مولانا در تمام ابیات ذکر (لاحول) که مخفف (لا حول و لا قوذ الا بالله) را ذکر کرده است . اما استاد ههزژار اذکار آن صوفی را هنگام امر درویش به او عوض می کند و از الفاظی چون (ما شاء اللّه ۰ سبحان اللّه » ا ستغفر الله ء لا حول و لا قوة |لا باللّه ) استفاده می کند و همچنین از زبان آن صوفی( لا له الا اله) هم می آورد که گفت اینجا خانقاه شیخ است و جای تکبیر و اذکار . مولانا | شاره دارد که صوفی گفت : به آن حیوان زبان بسته آب بده . ولی مواظب باش که آبش ولرم با شد . خادم گفت : پناه بر خدا که از سخنانت شرمنده شدم » این مرحله را | ستاد «هژار در ابتدا گفت و همچنین به ولرم بودن آب | شاره نکرده اند » درویش فقط به آن صوفی گفت که به آن خر آب بده .مولانا در سه حکایت پی در پی مفهوم داستان را بیان کرده است و اشارات عرفانی زیادی به آن افزوده است و بسیار طولانی است اما استاد ۰هزار در همین داستان پیام داستان را در بیت پایانی رسانده است که با نتیجه ی مولانا اندکی فرق دارد اما داستان یکی است . مولانا در این حکایت » بی وفایی و خیانتکاری مردم روزگار را بیان می دارد . در جوامعی که مردم دچار انحطاط اخلاقی هستند . دروغ » ناجوانمردی و عدم وفای به عهد و ریا رواج دارد . گویا مولانا و ضعیت اجتماعی زمانة خود را در این حکایت منعکس کرده است . آن خادم تمثیل مردم فریبکار و بی قیدی است که برای عهد و قول خود هیچ ارزشی قائل نیستند و این است که مولانا از بیت(۲۵۱) یعنی حکایت بعد با نتیجه گیری از این حکایت به مردم هشدار می دهد که فریب سخنان شیرین افراد به ظاهر نیک و در باطن گنه کار را نخورند . غمخواری و مواظبت فرومایگان را مانند مواظبت آن خادم بدانند . بی کسی و تنهایی بهتر است از خوشامد گویی و ثناخوانی انسان های تبه کار بدنهاد است .
The story is that one of the Sufis, during a long and tiring journey, reaches a monastery and stays
there. First, he ties his four legs in the manger and then joins the circle of Sufis. After the end of
the zikr assembly, they spread the table. As is the habit of Sufis. At this time, the traveling Sufi
remembers his camel and calls the servant and tells him: Go and provide straw and barley for that
tongue-tied animal so that he does not go hungry at night and whatever he tells him, The servant
answers with the word (la hawl) and says that this has been my job for many years and one day
thousands of people like you are guests here and you don't need to teach me, but he only says it in
words and does not act on any of them. This research, with analytical-descriptive method with a
comparative approach, has compared the two stories of Maulvi and Ostad Hejar and has clarified,
among other things, the differences that these two stories have. Ballah), but Ustad Hajjar changes
the dhikr of that Sufi when he orders the dervish to him and uses words such as (Masha Allah,
Glory be to Allah, Astaghfir Allah, La Hawwal and La Quwata ila Ballah) and also It is also quoted
by a Sufi (La ilaha ila Allah) who said that this is the sheikh's monastery and a place for takbeer
and adhkar. Rumi mentions that Sufi said: Give water to that animal with its tongue tied. But make
sure that the water is lukewarm. Khadim said: I am ashamed of your words, Master Hajar told this
stage at the beginning and also they did not mention the water being lukewarm, the dervish only
told that Sufi to give water to that donkey. Maulana in three consecutive stories He has expressed
the meaning of the story and added many mystical references to it and it is very long, but in this
same story, Master Hejar has conveyed the message of the story in the final verse, which is slightly
different from Rumi's conclusion, but the story is the same. In this story, Rumi expresses the
disloyalty and treachery of the people of the time. In societies where people are suffering from
moral degeneration. Lies, cowardice, and hypocrisy are prevalent. Ruma seems to have reflected
the social situation of his time in this story. That servant is the parable of deceitful and unrestrained
people who do not value their promises and promises, and this is that Rumi warns people from the
verse (251) i.e. the next story by concluding from this story that the deception of the seemingly
sweet words of people Do not eat good and evil work. Consider caring and caring for the lowly as
caring for that servant. It is better to be alone and alone than to welcome and praise the wicked
people.