چکیده:
اختلال های رفتاری در دانش آموزان، به عنوان یکی از اختلال های شایع و ناتوان کننده، علاوه بر خود دانش آموزان، برای خانواده و معلمان آنها نیز مشکلات بسیاری را ایجاد می کند. اضطراب خصوصیتی فوقالعاده گسترده و فراگیر است و از روزهای اول کودکی تا سنین پیری با فرد همراه میباشد. و ناشی از ترسی مبهم و حالات هیجانی است. پژوهش حاضر به روش مروری کتابخانه ای انجام شده است که هدف از آن بررسی نقش مشاوره در کاهش اختلال رفتاری اضطراب تحصیلی در دانش آموزان بود. نتایج پژوهش نشان می دهد که اضطراب تحصیلی دلهرهای است که دانشآموز در مسایل درسی و مدرسهای در فرایند یادگیری با آن روبهرو میشود. این نوع اضطراب در کانونهای مختلفی ایجاد و تشدید میگردد. نقش اضطراب در قبل و هنگام امتحان، از اهمیت زیادی برخورداراست. به طوری که دانشآموز مضطرب قبل از امتحان با تفکرات و تلقین شکست مواجه است و نظام مطالعاتی منسجم ندارد و تمرکز و آرامش برای یادگیری، حفظ و آمادگی امتحان ندارد.در هنگام امتحان نیز از نظر فیزیکی، بدن عرق میکند، ضربان قلب تند میشود، دست و پا میلرزد و هنگامی که با سئوالات روبهرو میشود ذهن خود را خالی میبیند و همه مطالبی که خوانده بود را فراموش میکند و بالاخره با فشار آوردن به ذهن یا به سوالات پاسخ نمیدهد یا اگر سوال را پاسخ دهد نادرست خواهدبود. برای رفع اضطراب میتوان از راههای پیشگیری و درمان اضطراب در روانشناسی مدد جست. از روشهایی مثل، درمان رفتاری، شناختی، یادگیری مشاهدهای و ... کمک گرفت.