چکیده:
پیشرفت تحصیلی دانش آموزان یکی از سازه هایی است که از دیرباز مورد توجه بوده و تحقیقات بسیاری را به خود اختصاص داده است. متخصصین تعلیم و تربیت همواره کوشیده اند شرایطی را فراهم نمایند تا محصلین بیشترین کارایی تحصیلی را از خود نشان دهند. امروزه مهم ترین نقش مدارس این است که دانش آموزان را در پیشرفت تحصیلی یاری نماید. به طور کلی پیشرفت تحصیلی را توانایی آموخته شده یا اکتسابی حاصل از دروس ارائه شده یا به عبارت دیگر، توانایی آموخته شده توسط فرد در موضوعات آموزشگاهی می دانند که به وسیلة آزمون های استاندارد شده، اندازه گیری می شود. شرفت تحصیلی گرایش همه جانبه به ارزیابی عملکرد خود با توجه به عالی ترین معیارها، تالش برای موفقیت در عملکرد و برخورداری از توانایی که با موفقیت در عملکرد همراه است. در نظامهای آموزشی نیز تاکید عمده بر پرورش خلاقیّت کودکان است. خلاقیّت برای بقای هر جامعهای لازم است و برای ایجاد و تداوم آن در افراد، بایستی عادت به تفکر را در آن ها ایجاد کرد چرا که خلاقیّت با تفکر به وجود میآید. یکی از هدفهای مهم در محیط پرتلاطم و متغیر کنونی، آموختن شیوههای خلاقیّت و نوآوری است و یکی از الگوهای تدریس که باعث پرورش ظرفیت مشکلگشایی کودکان و هدایت آن ها به بیان خلاق میشود پرورش خلاقیت است.