چکیده:
در تحقیق حاضر ,محققین در سدد این برآمدند که میزان فعال بودن کتاب علوم پایه چهارم ابتدایی در سال تحصیلی ۱۴۰۰- ۹ را بررسی نمایند تا مشخص گردد که آیا کتاب حاضر زمینه درگیر شدن دانش آموز را با محتوا فراهم مینماید یا خیر . که به صورت تصادفی هفت درس از این کتاب انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفت . در تحلیل متن . سوالات و تصاویر کتاب به ترتیب ۰.۲۹۰ ۰۹۶ ٩۳ واحد مورد بررسی قرار گرفت که ضریب درگیری ۰۰/۴۰۷ ۰۳/۱۷ ۰/۶۰ محاسبه گردید. یافته های پژوهش حاکی از آن است که ضریب درگیری متن برابر با ۰/۴۰۷ است که نشان می دهد متن کتاب علوم پایه چهارم ابتدایی به صورت فعال است . ضریب درگیری پرسشها برابر با ۳/۱۷ تعیین شده است که بیش از حد دانش آموزان را به چالش می کشد و همچنین ضریب درگیر تصاویر برابر با ۰/۶۰ است که نشان میدهد تصاویر کتاب به صورت فعال و پویا طراحی و تدوین شده است. پس به طور کلی متن و تصاویر کتاب علوم پایه چهارم ابتدایی در گستره ویلیام رومی قرار گرفته و به صورت فعال طراحی و تدوین شده است و پرسش های کتاب بالاتر از میزان تعیین شده توسط ویلیام رومی (۱/۵ تا ۰/۴) میباشد و به صورت بسیار فعال طراحی شده است.