چکیده:
مطالعه حاضر با هدف ارزیابی سنجش خوانایی کتاب فارسی پایه چهارم دبستان در سال ۱۴۰۰- ۹۹ بر اساس شش شاخص خوانایی سنجی فلش ، گانینگ فوگ ، مک لافلین ، فرای ، پاور -سامنر - کرل ، فلش - کین کید انجام گرفت و در پی دستیابی به این مهم بود که محتوای کتاب نام برده تا چه میزان به اصول برنامه ریزی در تنظیم ساختار پایبند است . برای اجرای روش های خوانایی سنجی طبق روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای غیر نسبتی از کتاب مزبور انتخاب شد و مورد بررسی قرار گرفت . تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که اولا اصل سادگی به دشواری در کتاب مورد بررسی رعایت نشده است دوما سطح سنی و کلاسی محتوای مورد مطالعه با سطح سنی و کلاسی دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی تطابق لازم را ندارد و به عبارتی می توان چنین نتیجه گرفت که این کتاب برای دانش آموزان این پایه از لحاظ میزان خوانایی بسیار دشوار است.