چکیده:
آموزگاران و دبیران امروزی با مسائل پیچیدهای روبهرو هستند که در گذشته رواج کمتری داشته است. یکی از این مسائل و مشکلات، کار با دانش آموزانی است که دچار اختلالات رفتاری و عاطفی هستند. این گروه از دانش آموزان نمیتوانند در مدرسه براساس هنجارها رفتار کنند و در نتیجه بر عملکرد آموزشی تاثیر نامطلوبی بر جای میگذارند . دانشآموزانی با کاستیهای توجه، دانشآموزان افسرده، دانشآموزان ضداجتماعی و جزو این گروه هستند. در واقع این دانشآموزان از خود رفتارهایی بروز میدهند که ممکن است براحتی زمان و انرژی زیادی از آموزگار را هدر دهد، با این حال هنوز هم بسیاری از متخصصان بر این باورند که آموزگار مهمترین عامل تعیینکننده کیفیت برنامههای آموزشی برای دانشآموزانی است که با اختلالات رفتاری و عاطفی روبه رو هستند و میتوانند در آموزش به این دانشآموزان نقش اصلی را ایفا کنند. آنان مسوول تهیه برنامه درسی، تعیین هدفهای دانشآموزان و تشویق و تدارک آنها برای رسیدن به این اهداف هستند