چکیده:
آموزش کودکان با نیازهای ویژه به فرآیند آموزش و پرورش کودکانی اشاره دارد که در تواناییها یا تواناییهای یادگیری متفاوتی نسبت به همسالان خود دارند. این کودکان میتوانند شامل افرادی با معلولیتهای جسمی، حسی، اجتماعی باشند. آمارهای جهانی نشان میدهد که در هر جامعه بیش از 10 درصد کودکان با ویژگیهای متفاوت نسبت به سایر کودکان متولد میشوند که از نظر جسمی و ذهنی با کودکان عادی تفاوت دارند. این گروه از کودکان مورد توجه مسئولان تعلیم و تربیت کشورها هستند. بحث درباره این کودکان مستلزم پرداختن به تفاوتها و شباهتهاست. کودکان با نیازهای ویژه از جهاتی با کودکان عادی متفاوتند، اما پرداختن به تفاوتها نباید ما را از توجه به شباهت ها بازدارد، زیرا هر کودک استثنایی با وجود دارا بودن تفاوتها، شباهتهای فراوانی با کودک عادی دارند. از همین رو در این پژوهش به بررسی آموزش کودکان با نیازهای ویژه می پردازیم.