چکیده:
آموزگارانی که از درجه بالایی احساس خودکارآمدی در توانایی در تدریس برخوردارند». فرصت های بیش تری را برای پیشرفت کردن دانش آموزان خود در سطح عالی فراهم می کنند. احساس کارایی در دانش آموزان نیز با انگیزش» میزان تلاش و استقامت در موقعیت کلاسی رابطه مثبت دارد. بندورا همچنین دریافت که مدارس, احساس کارایی را در دانش آموزان خود به شیوه ی متفاوتی القاء می کنند. در مدارسی که دانش آموزان با پیشرفت بالا داشتند» مدیران بیش تر به فکر آموزش بودند تا وضع کردن خط مشی ها و مقررات و آموزگاران انتظارات بالایی از دانش آموزان پیشرفت زیاد داشتند و معیارهای بالایی را برای آن ها تعیین می کردندء در مدارسی که دانش آموزان پیشرفت کمی داشتندء مدیران بیش تر نقش مجری و برقرارکننده نظم را داشتند تا مربی» آموزگاران از دانش آموزان خود انتظار عملکرد تحصیلی کم تری داشتند . هنگامی که دانش آموزان با بی علاقگی درس می خوانند. فقط به خاطر پاداش بیرونی تکلیف را انجام می دهند و وقت خود را صرف چیزهایی می کنند که با تکلیف پسادگیری مفایر است. معلمان می گویند آنها بی انگیزه اند. همچنین زمانی به نداشتن انگیزش اشاره می شود که دانش آموزان آشکارا از پرداختن به تکلیف یادگیری خودداری می کنند و یا از عهده اعمالی که به آنها کمک می کنند تا به طور موفقیت آمی_زی آن را تکمیل کننده بر نمی آیند.