چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر حقوق مالکیت فکری در فرآیند تولید محتوا و ارائه راهکارهایی در جهت رفع مشکلات و آسیبهای پیش رو و در عین حال تاکید بر اصل دسترسی آزاد به محتوا و منابع اطلاعاتی است. در این مقاله از روش مطالعاتی اسنادی و مراجعه به کتب و نشریات و سایتهای علمی مرتبط و همچنین یادداشتبرداری و فیشبرداری، برای رسیدن به نتیجه تحقیق بهره گرفته شده است. تولید محتوا، به عنوان یک فاکتور مهم و حیاتی در توسعه و پایداری کشور و همچنین در سیاستها و برنامههای توسعه دولت، باید مورد توجه و حمایت قرار گیرد. برای حمایت از تولید محتوا و همچنین رونق و تسهیل در فرایند آن نیاز به رعایت حقوق مالکیت فکری و قوانین مشابه در این زمینه میباشد. هدف تولید محتوا و حقوق مالکیت فکری، دسترسی منابع اطلاعاتی «عمومی-تخصصی» به مخاطب هدف میباشد، در واقع حقوق مالکیت فکری باید با توجه و دقت طوری عمل کند که نه تنها مانع دسترسی محتوا به مخاطبان نشود؛ بلکه در فرآیند تولیدمحتوا به عنوان یک اهرم کمک کننده اقدام کند، به طوری که هم مصرف کننده و هم تولیدکننده منابع اطلاعاتی «محتوا» در این چرخه دچار آسیب نشوند.