چکیده:
خداوند از همان ابتدای خلقت ابتدا مرد و بعد زن را آفرید و مرد را به گونهای آفرید که بتواند سر پرست و
مایه دلگرمی زن باشد و از آن زمان تا به امروز برای اینکه کیان خانواده از هرگزندی در امان بماند، قیومیت
زن را بر عهده مرد قرار داده، تا مرد بتواند با اقتدار و توانایی بیشتری از ایشان مراقبت نماید. این پژوهش به
اثبات قیومیت مرد بر زن از دیدگاه آیات و روایات پرداخته است. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کیفی بوده و
با روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. برای جمع آوری اطلاعات نیز از روش کتابخانهای استفاده شده
است. در این پژوهش برای اثبات قیومیت مرد بر زن از دیدگاه آیات و روایات به آیاتی مانند آیه ۳4 سوره
نساء، و روایاتی مانند روایت معاذ و ...، استفاده شد.
خلاصه ماشینی:
قيوميت از ديدگاه آيات يکي از مهمترين آياتي که در زمينه قيوميت مرد بر زن در بين علما و فقها مطرح مي باشد عبارت است از: «الرجال قوامون علي النساء بما فضل الله بعضهم علي بعض و بما أنفقوا من أموالهم فالصالحت قانتات حافظات للغيب بما حفظ الله و الاتي تخ افون نشوزهن فعظوهن و اهجروهن في المضاجع و اضربوهن فإن أطعنکم فلا تبغوا عليه ن سبيلا إن الله کان عليا کبيرا» (نساء، ٣٤)؛ مردان ، سرپرست زنانند، به دليل آنکه خدا برخي از ايشان را بر برخي برتري داده و [نيز] به دليل آنکه از اموالشان خرج ميکنند.
و آن اينکه (در مورد مسائل زناشوئي) همسر از شوهرش تمکين نمي - کرد، و شوهر به صورت او سيلي زد، و سپس پدر او به اتفاق دخترش خدمت پيغمبر اکرم شکايت برد، و گفت : نور چشمم را به ازدواج او (سعد) درآورده ام ، و او را سيلي زده است ؛ پيغمبر فرمود: برود از شوهرش قصاص کند، و زن به اتفاق پدرش براي قصاص شوهر به راه افتاد؛ که پيغمبر اکرم فرمودند: برگرديد اينک جبرئيل است که آمده و خداوند اين آيه را فرستاد، بعد پيغمبر صلي الله عليه وآله وسلم فرمود: ما چيزي را خواستيم و اراده کرديم و خداوند هم چيزي را اراده کرد و آنچه که خداوند اراده فرموده خير است ، و قصاص را برداشت .