چکیده:
این پژوهش با هدف اثربخشی برنامه تحول مثبت بر سطح خودتنظیمی و مسئولیت پذیری دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش نیمه آزمایشی در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان مقطع متوسطه منطقه 4 شهر تهران بودند که براساس جدول استیونس 40 نفر در دو گروه 20 نفره با روش نمونه گیری هدفمند به عنوان افراد نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از جلسات آموزش مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد و پرسشنامه استاندارد استفاده شد. جهت تحلیل یافته ها از نرم افزار spss22 و جهت بررسی فرضیه ها از آزمون تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که در پس آزمون نمرات خودتنظیمی و مسئولیت پذیری دانش آموزانی که آموزش برنامه تحول مثبت دریافت کردند، با نمرات خودتنظیمی و مسئولیت پذیری دانش آموزان گروه پیش از آزمون تفاوت معنی داری وجود دارد (سطح معنی داری کمتر از 0.05). در نتیجه می توان دریافت که دانش آموزانی که برنامه تحول مثبت دریافت می کنند، نسبت به دیگر دانش آموزان که این آموزش را دریافت نکرده اند، خودتنظیمی و مسئولیت پذیری بالاتری تری دارند. به طور کلی یافته ها حاکی از آن است که آموزش برنامه تحول مثبت بر افزایش خودتنظیمی و مسئولیت پذیری دانش آموزان دانش آموزان تاثیرگذار است.