چکیده:
آگاهی از سیاستهای منابع انسانی کشور و دانش اصول و بهترین شیوههای اجرایی در مدیریت منابع انسانی در پرستاری و زمینه جذب و نگهداری و توسعه حرفهای، مدیریت عملکرد، جانشین پروری و توسعه استعدادها و ایمنی بیمار نیاز به کیفیت در ارائه خدمات سلامت دارد. مدیران پرستاری بواسطه نقش سیاست گذاری مدیریتیشان پشتوانه محکمی برای نظامهای سلامت میباشند در دسترس بودن اطلاعات و داشتن صلاحیت و پاسخگوبودن و کارا بودن عوامل کلیدی برای داشتن نیروی موثر است. سواد شالوده آگاهی و تفکر انسان است سواد شالوده آگاهی سواد اطلاعاتی را توانایی تشخیص نیاز به اطلاعات، یافتن اطلاعات مورد نیازارزیابی و به کارگیری کار آمد اطلاعات تعریف کردهاند. یادگیری یعنی به دست آوردن اطلاعات، دانش، ادراک و خردورزی. روش تحقیق: این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی کاربردی با هدف تبیین نقش میزان سواد اطلاعاتی حرفهای در برنامه آموزشی بهبود کیفیت و یادگیری مدیریت درمانی سوپروایزرهای بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی کرمان ١٤٠٢ انجام گردیده است. بحث: خدمات مراقبتی پرستاری و مامایی و همچنین تعداد زیاد پرستاران در بخشهای مختلف سلامت ایجاب مینماید مدیران پرستاری برخورداری از دانش و صلاحیت کافی در جهات مختلف برخوردار باشد. برای بهبود کیفیت نیاز به دانش میباشد. دانش به معنی درک نظری و یا عملی یک موضوع که از طریق آموزش رسمی و یا تجارب عملی میباشد. مدیریت داده و اطلاعات برخورداری از دانش در زمینه اطلاعات و فن آوری ارتباطات و کاربرد آنها در مراقبتهای بهداشتی و درمان است که به این دلیل دانش به منظور بهبود بهروری و رسیدن به اهداف محور سلامت و دانش و مهارت در تجزیه تحلیل و استفاده از دادههای اطلاعات برای شناسایی روندها و پشتیبانی در تصمیمگیری استفاده میگردد. در تعریف انجمن کتابداری آمریکا با سواد اطلاعاتی فردی است که توانایی تشخیص نیاز به اطلاعات را دارد و میتواند به جابجایی، ارزیابی و استفاده موثر از اطلاعات مورد نیاز بپردازد و بالاخره نحوه یادگیری را فرا گیرد. برسی میزان سواد اطلاعاتی مدیران پرستاری و جانشین پروری میتواند در بهروری سازمانی گرددو این امر نیاز به مهارت مدیریتی دارد مهارت عبارت است از توانایی انجام درست یک وظیفه این مهارتها میتواند مهارتهای شناختی، فنی و یا مهارتهای مردمی مانند ارتباطات بین فردی و مهارتهای حل مشکل باشند. نتیجهگیری: سواد اطلاعاتی را توانایی تشخیص نیاز به اطلاعات، یافتن اطلاعات مورد نیاز، ارزیابی و به کارگیری کار آمد اطلاعات تعریف کردهاند. مهارت و دانش دو صلاحیت فنی هستند حال آنکه ویژگیهای شخصی انگیزها تصویر از خود و خصوصیات مشابه، صلاحیتهای رفتاری آنهایی هستند که میتواند به صورت ذاتی در فرد وجود داشته باشد و یا آنکه با آموزش کسب شوند. پیشنهاد میگردد قبل از برنامه آموزشی جهت ارتقاء مدریتی از میزان سواد اطلاعاتی حرفهای افراد تعیین و آموزش مدیریت دادهها واطلاعات بسیار موثر میباشد.