چکیده:
در دیدگاه مبتنی بر منبع، فرض بر این است که سازمانها با توجه به منابعی که دارند، از یکدیگر متمایز میشوند و میتوانند برتر از دیگر رقبا در صحنه رقابت حاضر شوند. مدیریت دانش مشتری به عنوان یکی از اصلیترین حوزههای تخصصی ذیل مدیریت دانش مشتری نیز در تلاش است به واسطه جریانهای دانشی میان سازمانها، مشتریان و سایر بازیگران کلیدی، مزیتهایی را برای سازمانها برای حفظ و جذب مشتری و همچنین ارتقای عملررد سازمانها ارائه دهد. بروز بحران همه گیر کرونا در سالیان اخیر که منجر به کاهش تعاملات اجتماعی افراد گردیده باعث شده تا راههای تبادل دانش با مشتری خصوصا در هر سه جریان کلان دانشی مرتبط با مشتری یعنی «دانش درباره مشتری»، «دانش از مشتری» و «دانش برای مشتری» با چالشهای جدی مواجه گردد. کاهش تعاملات چهره به چهره و مراجعات حضوری یکی از مصادیقی است که نشان میدهد جریانهای دانشی در شرایط جدید و متناسب با سازوکارهای سنتی مدیریت دانش مشتری با آسیب پذیری و ریسک پذیری بالایی مواجه گردیده است و از همین رو، دستیابی به مدلهای جدیدی برای مدیریت دانش مشتری در شرایط فعلی امری حیاتی است. سازمانها و موسسات مالی و اعتباری به علت تعامل مستمر با جریانهای پولی همواره مستلزم برخورداری از سازوکارهایی امن، سریع و قابل اعتماد برای جریانهای دادهای، اطلاعاتی و دانشی خود در تعاملات با مشتریان و سایر بازیگران کلیدی هستند. ماهیت وجودی سازمانها و موسسات مالی و اعتباری و همچنین چالشهای ایجادشده در مسیر جریانهای دانشی مرتبط با تعاملات مشتری و سازمان باعث گردیده است تا دستیابی به مدلهای مبتنی بر جریانهای دانشی مشتری بر مبنای ابزارهای نوین و فناورانهای چون بلاکچین و دادههای حجیم مورد توجه قرار گیرند و رویررد این پژوهش تلاش برای ارائه مدل مبتنی بر ابزارهای نوین برای نائل آمدن به اثرات بحران کرونا بر جریانهای دانشی در مدلهای مدیریت دانش مشتری است.