چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه وسایل آموزشی بر روی عملکرد و تحصیل دانش آموزان در مدارس ابتدایی شهرستان دامغان است که جامعه موردمطالعه عبارت اند از دانش آموزان مقطع ابتدایی است که ٢٠٠ دانش آموز دختر و پسر به عنوان نمونه گزینش گردیده و جهت سنجش فرضیه ها از روش آماری t متغیر مستقل و ضریب همبستگی استفاده شده است . فرضیه های پژوهش شامل این بودند بین استفاده از وسایل آموزشی و عملکرد و تحصیل دانش آموزان در مدارس ارتباط مستقیم وجود دارد.وسایل آموزشی وسایلی هستند که معلم با استفاده ازآنها روند آموزش را بهبود می بخشد. بین استفاده از وسایل آموزشی و عملکرد دانش آموزان ارتباط مستقیم وجود دارد.استفاده از وسایل کمک آموزشی بر ایجاد علاقه و انگیزه در دانش آموزان تاثیر مستقیم دارد . بالا بودن آگاهی آموزگاران باعث افزایش در کاربرد وسایل کمک آموزشی میشود. .هرچه ابزارهای موجود آموزشی در مدرسه بیشتر باشد عملکرد دانش آموزان بهتر است . و ره آوردهای به دست آمده نمایانگر آن است که میان به کارگیری وسایل آموزشی بر روی عملکرد و تحصیل دانش آموزان در مدارس رابطه معنیداری وجود دارد و هرچه استفاده از این وسایل بیشتر باشد بر میزان یادگیری دانش آموزان تاثیر دارد البته تجربه و مهارت آموزگار در به کار بستن این وسایل نیز نقش برجسته ای دارد .