چکیده:
استارت آپها، موتور محرک اقتصاد جامعه به شمار میروند و نقش دولتها در توسعه کسب وکار نوپا از جمله وظایف آشکار و پنهان آن هاست. عوامل مختلفی در گسترش این کسب وکارها در سطوح خرد و کلان موثر هستند که تاثیر به سزایی در رشد اقتصاد کشور دارد؛ در فضای کسب وکار کنونی، مزیت رقابتی استارت آپها به رشد و پیشرفت آن کمک میکند، از این رو استارت آپ هایی که جهت گیری کارآفرینانه بالایی دارند، به دلیل سطح بالای نوآوری و توانایی در پذیرش ریسک بیشتر فرصت - های جدیدی به دست میآورند. در همین راستا باید عنوان کرد موفقیت واقعی یک استارت آپ به عملکرد و خلاقیت اعضای تیم بستگی دارد؛ همچنین بعد استقامتی رفتار شهروندی سازمانی تآثیر مثبتی بر جهت گیری کارآفرینانه دارد. رفتار شهروندی سازمانی به عنوان واسط بین جهت گیری کارآفرینانه، اشتیاق کاری، رضایت شغلی، تاب آوری است. این مطالعه از نظر ماهیت کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را اعضای استارت آپ های فعال در پارک علم و فناوری پردیس تشکیل میدهند که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری در دسترس -قضاوتی تعداد ١٣٢ نفر به - عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای تجزیه وتحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری و نرم افزار Smart Pls استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد استارت آپها باید گام های موثری برای ارتقای مفاهیم یاد شده بردارند؛ به طوری که این عوامل فرصتی برای رشد و توسعه آنان در آینده ای نه چندان دور خواهد بود.