چکیده:
در ادب فارسی کمتر شاعری را می توان پیدا کرد که شعرش به اندازه حافظ از قرآن و روایات تاثیر گرفته باشد؛ او از همان ابتدا تسلط بی نظیر خود را به کلام الله و احادیث نشان می دهد. وی مانند دیگر گویندگان و نویسندگان پارسی گوی به شیوه های بدیعی و گوناگون از قرآن و حدیث بهره برده است. گاه از بخشی از آیه یا حدیث، گاه به معنی و مفهوم آنها و گاه با تلمیح و اشاره به یک واژه، سخن خود را مرشح کرده است. در واقع الگو و ساختار اصلی حافظ در آثارش، «قرآن» است. موزونیت اشعار حافظ به طور کلی در قرآن کریم سرنخ دارد؛ اما از آن جایی که کلام الهی، کلامی منصور است و غزلیات حافظ به صورت نظم آورده شده، نمی تواند متاثر از قرآن کریم باشد و این وزن از موزونیت کلام خداوند متعال جداست. حافظ در اشعار خود گاه به طور مستقیم از آیات قرآن کریم استفاده می کند همچون بیت:«شب وصل است و طی شد نامه هجر/سلام فیه حتی مطلع الفجر» که با اندکی تغییر از آیه پنجم سوره مبارک قدر استفاده شده است. همان گونه که حافظ در بخش های مختلفی از غزلیات خود هرچه را که دارد از دولت قرآن می داند، تلمیح به داستان های قرآنی را نیز میتوان نقطه مسلمی در اشعار حافظ دانست؛ به عنوان مثال غزلی با مطلع «بلبل ز شاخ سرو به گلبانگ پهلوی /می خواند دوش درس مقامات معنوی»، اشاره به داستان حضرت موسی (ع) و هم کلامی وی با خداوند متعال دارد. حافظ در اشعار خود از تمامی بحرهای موزون فارسی استفاده کرده است و این در حالی است که قرآن کریم خود، شعر بودن خود را انکار می کند و در جایی نیز که کفار، پیامبر اکرم (ص) را شاعر دیوانه ای می خواندند، این امر را رد می کند. موزونیت اشعار حافظ به طور کلی در قرآن کریم سرنخ دارد؛ اما از آن جایی که کلام الهی، کلامی منصور است و غزلیات حافظ به صورت نظم آورده شده، نمی تواند متاثر از قرآن کریم باشد و این وزن از موزونیت کلام خداوند متعال جداست. در این مقاله به بررسی مفهوم تلمیح پرداخته و به عنوان نمونه چند نمونه از غزلیات حافظ را با تاسی از آیات قرآن ارائه می نماییم.