چکیده:
موفقیت تحصیلی دانش آموزان از موضوعات مهمی است که تحت تاثیر عوامل مختلفی است .درمطالعات اخیر نقش نشاط و شادکامی بر پیشرفت های تحصیلی مورد توجه قرار گرفته است . نشاط و شادابی در مدرسه باعث رشد و شکوفایی در همه ی ابعاد وجودی یک دانش آموز می شود. در محیط شاد، ذهن انسان پویا، زبانش گویا و استعدادش شکوفا می گردد. یادگیری انسان و ساماندهی رفتار نوجوان در گرو نشاط و شادابی و هیجانات مثبت اوست و خلاقیت ، شکوفایی استعدادها در گرو نشاط و انبساط روحی انجام میشود. شکی نیست که یکی از وظایف مهم تربیتی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی مدارس ، تشویق نوجوانان به مشارکت و تعاون در همه امور است و آنان میتوانند با تدوین برنامه ریزی آموزشی مناسب به جلب مشارکت دانش آموزان در امور مختلف مدرسه اقدام کنند و این موضوع میتواند به احساس مفید بودن و دور شدن از انزوا و کسالت در نوجوانان کمک کند و خود یکی از موارد شاد و با نشاط زیستن است . لذا، این پژوهش به بررسی تاثیر شادابی و نشاط در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی شهرستان زرین شهر و ارائه ی راهکار به منظور افزایش شادابی و نشاط در برنامه ریزی آموزشی پرداخته بود. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانش آموزان مدرسه شمیم شهر زرین شهر به تعداد ١٩٧ نفر تشکیل دادند. شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای بود. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (١٩٧٠)، تعداد نمونه ١٠٠ s = نفر برآورد گردید. برای گردآوری اطلاعات در این پژوهش ، از دو روش استفاده گردید. در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است . جهت محاسبه درصدها، محاسبه شاخص های مرکزی، پراکندگی مناسب ، طبقه بندی کردن داده ها و رسم نمودار استفاده شده است . جهت تعمیم نتایج ، تعیین رابطه بین نظرات طبقه مورد مطالعه از آزمون Tیک گروهی استفاده شده است . نتایج پژوهش نشان داد که شادابی، نشاط ، جنسیت و وضعیت اقتصادی خانواده در برنامه ریزی آموزشی خصوصا پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی موثر واقع شده است .