چکیده:
مفاهیمی مانند استراتژی، راهبرد و خط مشی سال هاست در ادبیات مدیریت رسوخ کرده استا اگرچه تعریف واحدی برای آنها وجود ندارد اما ضرورت تدوین و به کار بستن این قبیل مفاهیم امروزه مورد قبول تمامی سازمان هاست. سازمانها و ارگان های سیاست گذاری کشور و بنگاه های اقتصادی کوچک و بزرگ هرکدام به نوعی و با جدیتی خاص بر ضرورت تدوین و به کار بستن استراتژی و خط مشی اصرار دارند. بنگاهها و موسسات صنعتی و خصوصا آنها که ماهیت فعالیت و تولیدشان با پیچیدگی زیاد و تغییرات پرشتاب محیط رویاروی است ناگزیر هستند تا مسیر حرکت اصلی خود را مشخص نمایند. بنابراین متدلوژی و استراتژی های آنان باید براساس سازوکارهای چشم انداز های توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی کشور باشد.