چکیده:
ارتباطات قلب تپنده سازمان است و امروزه رهبران هشیار سازمانها، این را بدیهی میدانند که پایبندی به اصول «روابط عمومی»، تنها راه ممکن برای بقای آنها است. روابط عمومی در سازمان های پیشرو نقش محوری را بازی میکند و سازمانها برای پیشرفت و رقابت در محیط کسب و کار نیازمند به کارگیری آگاهانه و برنامه ریزیهای اصولی در بخش روابط عمومی و ارتباطات داخلی و خارجی هستند. روابط عمومی به عنوان درگاه ارتباطی سازمان میتواند نقش موثری را در بقای سازمان و رقابت در محیط کسب و کار داشته باشد. یکی از چالش های مهم سازمان های صنعتی عدم درک درست از روابط عمومی و رسانه است؛ در روابط عمومی صنعتی چالش های چندوجهی بسیاری وجود دارد که این ناسازگاری از مصادیق آن است. مدیران و متخصصان صنعتی معمولا اهل رسانه و تبلیغات نیستند و شرایط خاص و مبنای فعالیت سازمان های صنعتی، در قالب حیطه کاری روابط عمومی نمیگنجد که این موجب بروز تقابل میشود، چنانچه روابط عمومی به شکل تخصصی و در جایگاه خود دیده شود، میتواند محل تلاقی و تعامل سازمان با محیط اطراف باشد و در محیط پیرامونی و مسئولیت های اجتماعی، در راستای منافع مجموعه و ارتقاء سطح تعاملات و رضایتمندی ذینفعان اقدامات موثر و ارزشمندی انجام دهد. این مقاله به «چالش های مهم سازمان های صنعتی در حوزه روابط عمومی» پرداخته و با رویکرد بررسی حیطه فعالیت روابط عمومی و ارتباط آن با واحدهای دیگر و کل سازمان به دنبال شناسایی چالشها و تعارضات و دلایل بروز آنها است. به این منظور، با روش اسنادی مفاهیم مرتبط با این حوزه و مطالعات صورت گرفته را بررسی و در نهایت با جمع بندی این موارد، پیشنهاداتی برای حل آنها ارائه میکند. نتایج بررسیهایی که بر روی تحقیقات قبلی و یافته های این حوزه صورت گرفت، نشان داد مهم ترین چالش های سازمان های صنعتی در حوزه روابط عمومی سنتیگرایی، مدیریت محوری، نگرش منفی، کمبود اعتبار، بیاعتمادی، عدم حرفه ایگرایی، و تامین منابع است.