چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، طراحی الگویی برای تبدیل دانشگاه شهید مدنی آذربایجان به دانشگاه کارآفرین بود. برهمین اساس پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کیفی بوده که در آن با استفاده از روش نظریه داده بنیاد، عوامل موثر در تبدیل این دانشگاه به دانشگاه کارآفرین شناسایی شد و الگوی مفهومی ارائه گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران، کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه مذکور است که نمونهگیری از آنها به صورت نمونهگیری هدفمند ملاک محور (بر اساس شاخصهایی چون رتبه علمی، پست هیئت علمی، گروه تخصصی، تجربه در زمینه آموزش کار آفرینی، فعالیت در شرکت های دانش بنیان و فعالیت در بخش ارتباط با صنعت دانشگاه) انجام شد. پس از جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها، مشخص گردید که دانشگاه کارآفرین تحت تاثیر شرایطی (شرایط علی، شرایط مداخله گر محیطی و شرایط زمینهای) است؛ و برای تبدیل به دانشگاه کارآفرین مهمترین بخش و هسته مرکزی" فرآیند تبدیل ایده به محصول " است که برای این کار راهبردها و استراتژیهایی لازم است و در نهایت ایجاد و تشکیل آن، پیامدهایی را به دنبال دارد. برای اعتبار بخشی به الگوی طراحی شده نیز به دو روش عمل شد: ١) مطالعه و بازبینی پژوهش توسط اساتید راهنما و مشاور که درستی تمام مراحل را بررسی و تایید کردند، ٢) محاسبه درصدتوافق درون موضوعی توسط دانشجوی مقطع دکتری کارآفرینی که بر اساس محاسبات انجام شده درصدتوافق درون موضوعی برابر با ٧٥ درصد بود که با توجه به اینکه این میزان بیش از ٦٠ درصد است قابلیت اطمینان کدگذاری تایید میشود.
The main goal of this research was to design a model for transforming Shahid Madani
University of Azerbaijan into an entrepreneurial university. Based on this, the current
research is of the qualitative research type, in which the effective factors in transforming this
university into an entrepreneurial university were identified using the foundational data
theory method. And a conceptual model was presented. The statistical population of this
research includes all managers, employees and faculty members of the mentioned university,
whose sampling is based on criteria-based purposeful sampling (based on indicators such as
academic rank, faculty position, specialized group, experience in the field of work training)
creation, activity in knowledge-based companies and activity in the department of
communication with the university industry) were done. After collecting information and
analyzing them, it was found that the entrepreneurial university is influenced by conditions
(causal conditions, environmental intervening conditions and contextual conditions); And in
order to become an entrepreneurial university, the most important part and central core is the
process of converting ideas into products, which requires strategies and strategies, and
ultimately, its creation and formation has consequences. In order to give validity to the
designed model, two methods were used: 1) study and review of the research by supervisors
and advisors who checked and confirmed the correctness of all steps, 2) calculation of the
percentage of agreement within the subject by a PhD student in entrepreneurship based on the
calculations The percentage of intra-subject agreement was equal to 75%, which confirms the
reliability of coding given that this amount is more than 60%.
Keywords: University - Entrepreneur - Design - Pattern - shahid Madani Azerbaijan - Iran –
Unemployment.