چکیده:
زیر ساخت های ضعیف حمل و نقلی و خدمات غیرکارا در افزایش هزینه ها و زمان رسیدن به مقصد بطوور مسوتقیا انعسوا مییابد. این مطالعه به بررسی اثربخشی تغییرات وتوسعه ساختاری در حمل و نقل بازرگانی خارجی ایران بااروپا به عنوان یوک شاخص موثربر موقعیت ایران در بازار کشورهای اروپایی بویژه روسیه بعنوان همسایه اروپوایی اختصوا دارد. بازتوا جهوانی شدن اقتصاد به عنوان یک مشخصه توسعه سیستا اقتصادی جهان ونرخ تغییر تجارت بین المللی و تولید ناخالص جهانی مورد ١ توجه این مطالعه است ، همچنین تجارت بین المللی از نظر سرعت نه تنها برابر با میزان تغییر در تولید جهوان اسوت ، بلسوه شروع به تسلیا شدن در برابر آن است . در این زمینه ، کشورهای در حال توسعه در حال گسترش و تقویت موقعیت های خود هستند. گسترش و تعمیق جریان صادرات و واردات ؛حجا حمل و نقل خارجی را تشدید می کند. روش سونتی حمول بوار در مسیر ایران به اروپا بویژه تجارت باروسیه بعنوان یسی از اصلی ترین شرکای اقتصادی ؛ استفاده از حمول و نقول دریوایی اسوت. تجارت اما اخیرا تعداد فزاینده ای از کشورهای اروپایی نیاز به توسعه مسیرهای راه آهن ، که می تواند زمان حمل و نقل را بوه میزان قابل توجهی کاهش دهد را افزایش داده اند. در این پژوهش در جستجوی کمی نمودن تاثیر زیرساختهای حمل و نقلی ایران با روسیه بودهایا. فرض بر این است که ارتباط مثبت و معنی داری بین سوط زیرسواخت هوای حمول ونقلوی و جریوان تجاری برقرار است. لذا بررسی وضعیت تجارت دوکشور بیانگراین است که افزایش هزینه های حمل ونقل از طریق روش هوای موجود)دریایی وجاده ای( موجب تحدید حجا تجاری و تاثیر وجود زیرساخت های حمل و نقلی ریلی نیز باعث افزایش جریان تجاری بین ایران و روسیه شده است. همچنین هدف این پژوهش کاربردی؛از حیث اجرا توصیفی و مقایسوه ای ؛ روابو بوین داده ها همبستگی و از لحاظ ماهیت داده ها کمی ومدل مفهومی پژوهش؛ محقق ساخته و برگرفته از ادبیات پژوهش می باشد.