چکیده:
باتوجه به رشد بالی جمعیت کشور در طی سالهای گذشته و به تبع آن نیاز روزافزون کشور به توسعه در بخشهای مختلف باعث افزایش تقاضای نهاده های انرژی در کشور گردیده است. نزدیک ترین و مناسب ترین راه برای بهره برداری بهینه از منابع انرژی مدیریت آن می باشد امروزه بخش عظیم انرژی جهان از نفت خام وگازطبیعی حاصل می شود. سه بخش مختلف در صنعت نفت و گاز وجود دارد بالدست، میاندست و پاییندست ازاینرومدیریت نفت و گاز شاخهای از مدیریت بازرگانی است که به اکتشاف، استخراج، پالیش، حملونقل، ذخیره سازی، تجارت و بازاریابی نفت خام و گاز طبیعی میپردازد. جنبه تجاری صننننعت نفت و گاز طبیعی بر بازاریابی و امور مالی تمرکز زیادی دارد واز انجاییکه مدیریت بازرگانی، بعد از مدیر کل، یکی از مهم ترین مدیران یک شرکت محسوب می شود.فلذا در این مقاله به نقش مدیریت درصنایع نفت وگازاشاره می کنیم . همچنین علاوه بر مدیریت انرژی و بطور کلی مدیریت به وظایف یک مدیربازرگانی نیز پرداخته ایم.