چکیده:
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و گروهبندی معیارهای انتخاب هتل از نظر گردشگران داخلی انجام گرفت. روش شناسی: روش تحقیق حاضر به لحاظ ماهیت، از نوع کیفی؛ به لحاظ هدف، کاربردی؛ و به لحاظ اجرا با روش مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته انجام شده است. جامعهی آماری را متقاضیان و استفاده کنندگان از هتلهای یزد تشکیل دادند و به منظور انجام این تحقیق با روش نمونهگیری در دسترس و هدفمند، ١٧ نفر برای انجام مصاحبه انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل اطلعات کسب شده از مصاحبهها، با روش سیستماتیک و به شیوه کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفت . یافتهها: در مرحله اول ٦٨ معیار شناسایی شد؛ و در مرحله بعدی معیارها گروه بندی شد. نتیجهگیری و پیشنهادات: هتلها و اقامتگاهها با ارائه خدمات دارای کیفیت و جلب رضایت مشتریان، موجب پیشرفت سرمایه و توسعه اقتصادی کشور میشوند. با یک سیستم قیمتگذاری منصفانه در صنعت هتلداری، این رشد را میتوان تقویت کرده و منجر به درآمدزایی پایدار شد. از سوی دیگر، تعداد کارکنان هتل؛ اشتیاق کارکنان؛ عوامل نیروی انسانی مانند وفاداری مشتری و اعتماد در ایجاد روابط صمیمانه با مشتریان، در این زمینه حائز اهمیت است. واضح است که استفاده از روشهای روانشناختی برای ایجاد وفاداری در مشتریان تاثیر زیادی بر استفاده مجدد مشتری و اعتماد به هتل از سوی وی و دیگران دارد.