چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تدوین برنامه های بازاریابی جهت تاثیرگذاری بر فرایند تصمیم گیری خرید مشتریان (خرد و شرکتی) در عصر دیجیتال می باشد. جامعه آماری پژوهش را مصرف کنندگان و مشتریان فروشگاه های زنجیره ای شهر ساری تشکیل میدهند. حجم نمونه با بهره مندی از فرمول کوکران به دست آمد. بـر این اساس و بـا در نظرگرفتن سطح اطمینان ٩٥ درصد و سطح خطای ٠/١، حجم نمونه ٢٨٩ نفـر بـرآورد و ٢٦٦ پرسشنامه جمع آوری شد. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده که روایی پرسشنامه توسط اساتید و خبرگان مورد تایید قرار گرفته است. ضریب آلفای کرونباخ بدست آمده از کل سوالت ٠/٧٥ بدست آمده که نشاندهنده پایایی خوب ابزار است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که برنامه های بازاریابی شامل بخش بندی و هدف گذاری، قیمت گذاری، مدیریت روابط مشتری، بسته بندی، کانال توزیع و زنجیره ارزش و نیز علمت تجاری بر فرایند تصمیم گیری خرید مشتریان در عصر دیجیتال تاثیر دارد.