چکیده:
از آنجا که منافع رو به افزون شرکت ها، روش های بازاریابی داخلی را به عنوان یکی از برجسته ترین روندهای تاثیرگذار بر سازمان به ت صویر کشیده است، مقالات عمدتا بر روی عملکردهای مرتبط با منابع انسانی و تاثیر آنها بر رفتار کارکنان متمرکز شده است. بنابراین، مطالعه حاضر با استفاده از استراتژی های بازاریابی داخلی برای بررسی رفتار شهروندی سازمانی کارکنان، سعی در پرکردن این شکاف دارد. این مطالعه، ارتباط خاص بین بازاریابی داخلی و رفتار سازمانی شهروندی را از طریق نقش میانجی تعهد سازمانی کارکنان به بخش بانکی شنا سایی میکند. همچنین نقش تعدیلگری جمع گرایی کارکنان در این مطالعه موردبرر سی قرارگرفته ا ست. داداهها از 964 نفر از کارکنان از طریق نمونهگیری درد سترس، از بخش بانکی ک شور جمعآوری شد. نتایج از طریق مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار AMOS به دست آمده است. نتایج به دست آمده نشان داد که بازاریابی داخلی از طریق نقش میانجی تعهد سازمانی، تاثیر مثبت و معناداری بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دارد. علاوه بر این، نقش تعدیل گر جمع گرایی نیز به طور قابل توجهی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان تاثیر می گذارد. این مطالعه همچنین به درک بازاریابی داخلی، تعهد سازمانی کارکنان و رفتار شهروندی کمک می کند. در نهایت، محدودیت ها و پیشنهادات برای مطالعات آینده نیز در پایان مطالعه مورد بحث قرار گرفته است .