چکیده:
مدیریت آثربخش کلاس و بهزیستی شغلی وایجاد شرایط لازم برای تسهیل در آمر یادگیری در کلاس درس که مطابق نیازها و ویژگی های فراگیران باشد راه گشای بسیاری از مشکلات دانش آموزان است؛ هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه رهبری تحولگرا و سوادفناورانه با مدیریت اثربخش کلاس درس و بهزیستی شغلی در بین معلمان ابتدایی ناحیه یک آرومیه بود. روش انجام تحقیق با توجه به استراتژی اجراء توصیفی - همبستگی میباشد. و به از لحاظ استفاده از نتایج توسعهای میباشد. جامعه آماری این تحقیق تمامی معلمان دوره ابتدایی ناحیه یک شهر ارومیه در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ بود که براساس آمار تعداد جامعه تقریبا ۱۳۵۰ می باشد حجم نمونه ۳۰۰ نفر تعیین شد و روش نمونه گیری به صورت تصادفی خوشه ای بود. ابزار پژوهش حاضر عبارتند از: پرسشنامه رهبری تحولی آرین باس و آولیو (۰)۲۰۰۰ پرسشنامه بهزیستی کارکنان ژنگ و همکاران (۲۰۱۵) پرسشنامه سواد اطلاعاتی سیامک و داور پناه (۱۳۸۸)» پرسشنامه اثربخشی مدیریت کلاس درس ایما و هیکمان (۱۹۹۱). برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی, تحلیل رگرسیون با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان میدهد رهبری تحولگرا وسواد فناورانه با مدیریت اثر بخش کلاس رابطه معناداری دارد» توانایی پیش بینی را دارند. نتایج به دست آمده نشان می دهد رهبری تحولگرا وسوادفناورانه با بهزیستی شغلی رابطه معناداری داردء توانایی پیش بینی را دارند. بر اساس نتایج» برخورداری معلم از مهارت رهبری تحولگرا و سوادفناورانه باعث بهبود انگیزش شغلی و ارتقا مهارتهای وی در امر کلاسداری و بهزیستی شغلی میگردد.