چکیده:
هدف از پژوهش حاضر مقایسه اضطراب کرونایی معلمان تربیت بدنی و غیر تربیت بـدنی شهرسـتان بجنـورد میباشـد. جامعـه آماری پژوهش حاضر را کلیه معلمان (آموزگاران و دبیران ) شاغل در کلیه مدارس آموزش و پرورش شهرستان بجنورد به تعـداد ١٩٧٠ نفر تشکیل و از این تعداد با توجه به جدول تعیین حجم نمونه مورگان ٣١٣ نفر از معلمان غیرتربیت بدنی و ١٤٠ نفـر از معلمان تربیت بدنی بعنوان نمونه آماری با نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. برای تعیـین نرمـال بـودن داده هـا از آزمون کولموگروف -اسمیرنوف استفاده شد و همچنین پس از تعیین نرمال بودن از آزمون های تی مستقل و آنوای یکطرفه برای مقایسه اضطراب معلمان تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی و از آزمون های ضریب همبستگی (ρ) جهـت تعیـین همبسـتگی بـین متغیرها استفاده شد. ابزار گردآوری شامل پرسشنامه ی دو قسمتی شامل پرسشنامه ی مشخصات فردی- اجتماعی و پرسشـنامه استاندارد اضطراب کرونا بود.یافته ها: بین اضطراب کووید-١٩ در معلمان تربیت بدنی و غیرتربیـت بـدنی و بـر اسـاس سـنوات خدمت تفاوت معناداری وجود ندارد. بین اضطراب کووید-١٩ در معلمان زن و مرد و همچنین بـین علائـم جسـمانی اضـطراب کووید-١٩ در معلمان تربیت بدنی و معلمان غیرتربیت بدنی تفاوت معناداری وجود دارد. سطح اضطراب معلمان تربیت بـدنی و معلمان غیرتربیت بدنی در زیرگروه علائم روانی عدم اضطراب یا اضطراب خفیف میباشد و کمترین میـانگین نمـرات اضـطراب کرونا مربوط به معلمانی است که با شدت کم ورزش می کردند و بیشترین میانگین نمرات اضطراب کرونـا مربـوط بـه معلمـانی است که با شدت زیـاد ورزش میکردند.نتیجـه گیـری: مشـارکت ورزشـکاران درهمـراه بـا مـدیریت دسـتورالعملها و اقـدامات پیشگیرانه باشد چون پاسخ استرس انطباقی و پایبندی را بهتر تسهیل میکند. ایـن نتـایج اطلاعـات مفیـدی را بـرای مـدیران سازمانهای ورزشی فراهم میکند تا فعالیتهای ورزشی ورزشکاران آینده را در شرایط تکامـل سـریع سـازماندهی کننـد و بـرای اختلالات جسمانی و روانی ناشی از اضطراب کووید-١٩ برای معلمان تربیت بدنی و معلمان غیرتربیـت بـدنی و دانـش آمـوزان اقداماتی از جمله برگزاری کارگاه های آموزشی کاربردی قرار گیرد.