چکیده:
سایش اجتماعی زمانی اتفاق میافتد که احساسات منفی علیه یک شخص یا کارمند ابزار شود یا مسائلی وجود داشته باشد که شخص یا کارمند را از دستیابی به اهداف خود یا اهداف سازمانی بازدارد که این مهم ممکن است در بلندمدت موجب کاهش خلاقیت میشود. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر سایش اجتماعی بر خلاقیت با نقش میانجی پنهان کردن دانش بین آموزگاران ابتدایی شهر شهرکرد میباشد. روش تحقیق بر اساس هدف از نوع کاربردی و از جهت ماهیت توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه آموزگاران ابتدایی شهر شهرکرد مشغول به کار میباشند که حداقل یکسال سابقه کار هستند. که مجموعه آنها 600 نفر میباشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 234 نفر به دست آمد، شیوه نمونهگیری در این پژوهش روش نمونهگیری تصادفی سهمیه بندی شده میباشد. روش نمونهگیری نیز به صورت تصادفی سیستماتیک بوده و جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد ) خلاقیت کارکنان وانگ و چنگ ) 2016 (، سایش اجتماعی دافی و همکاران ) 2002 (، پنهان سازی دانش کانلی و همکاران ) 2021 ، استفاده شده است. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوا و پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ )خلاقیت کارکنان 0.808 سایش اجتماعی 0.929 ، پنهان سازی دانش 0.810 ( تائید شد. برای تجزیه وتحلیل دادهها، از آمار توصیفی به منظور سنجش شاخصهای پراکندگی و ویژگیهای جمعیت شناختی در نرم افزار اسپیاساس و از آمار استنباطی و مدلیابی معادلات ساختاری در دو بخش مدل اندازهگیری و مدل ساختاری در نرمافزار پی ال اس و به منظور آزمون فرضیههای پژوهش استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که با توجه به اینکه هر چهار فرضیه فرعی پذیرفته شدند، لذا فرضیه اصلی نیز پذیرفته می شود و بطور کلی سایش اجتماعی بر خلاقیت با نقش میانجی پنهان کردن دانش بین آموزگاران ابتدایی شهر شهرکرد تاثیر دارد.