چکیده:
هدف و مسئله موردبررسی در این پژوهش, افزایش بهرهوری دانشکدههای مهندسی با تاکید بر مژلفههای هوش مصنوعی و 1 مدیریت آموزشی بهمنظور بهبود بهره وری در شاخص های:مدیریت یادگیری.مدیریت ساختاری و مدیریت کارکنان و دانشجویان و مسائل مرتبط با دانشکدههای مهندسی است. روش تحقیق این پژوهش کیفی -توصیفی است و ابزار گرداوری اطلاعات مطالعات کتابخانهای»پرسش و پاسخ باهوش مصنوعی و اجرای پرسشنامه بر اساس تکنیک گزینش نخبگانی است.جامعه موردبررسی دانشکدههای مهندسی و نمونه آماری,دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه خواجهنصیرالدین طوسی است. این مقاله به تحلیل تکنیکهای هوش مصنوعی بکار رفته در حوزه مدیریت آموزشی می پرداز دو سیستمهای یادگیری هوشمند را بررسی میکند همچنین توجه ویژهای به سیستمهای خبرگانی جلب میشود که در طراحی پلتفرمهای یادگیری آنلاین ادغامشدهاند. ویژگیهای سیستمهای هوشمند که امکان سازماندهی فرآیند یادگیری دیجیتالی بهینه را فراهم میکنندء برجسته شدهاند. بهعنوانمخال, ایجاد یک پروژه آموزشی تعاملی باهدف کسب موفقیتآمیز دانش توسط دانشجویانی که دروس مهندسی را میگذرانند و همچنین بهبود کیفیت این دانش پیشنهاد میشود.روشهای اجرای پروژه شامل طراحی و توسعه نرمافزارهای لازم برای ایجاد و راهاندازی پلتفرمهای آنلاین است. یعنی یک رویکرد سامانمند شامل تشکیل بانک داده و طبقهبندی دادهها و رویکردی بهمنظور پردازش هوشمند دادهها برای فعال کردن مدلهای یادگیری تعاملی