چکیده:
مدیریت کلاس هنر به کار بردن دانش تخصصی و بهرهگیری از مهارتهای کلاسداری به منظور هدایت دانشآموزان به سوی اهداف مطلوب مورد نیاز دانشآموزان و جامعه است. چه بسا معلم با به کارگیری بهترین روش های تدریس هم, در کلاسی بی نظم نتواند به نتیجه ی مطلوب برسد و خلاقیت معلم در هرج و مرج کلاس گم شود. در مواقع بسیاری به علت سختی مدیریت کلاس, معلمان از فعالیت های عملی دانش آموزان که شیوه ی موثر در یادگیری است صرف نظر می کنند. مفهوم مدیریت کلاس شامل اجرای طرح های آموزشی توسط معلم برای یادگیری بهتر دانش آموزان و استفاده از اصول نظم و کنترل کلاس می باشد. در مقاله پیش رو پس از بررسی سبک های مختلف مدیریت کلاس تاثیر آن را بر فرایند یادگیری بهتر و موثر تر را مورد بررسی قرار میدهد. پژوهش پیش رو در پی آن است که بتواند فعالیت های انجام شده توسط آموزگار را که در مدیریت بهینه کلاس در امر آموزش و را روایت کرده و مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. روش تحقیق این مقاله از نوع اقدام پژوهی توصیفی تحلیلی است پژوهش حاضر از نظر رویکرد جزو تحقیقات کیفی و از لحاظ روش، مبتنی بر مطالعات اقدام پژوهی میباشد و ابزار گردآوری این پژوهش کتابخانه ای ، مقالات و سایتهای علمی معتبر میباشد. در این مقاله با استفاده از کتب معتبر و همچنین استفاده از مقالات به روز علمی, پیرامون مدیریت کلاس، مطالب گرد آوری شده است. نتایج این تحقیق نشان داد که مدیریت کلاس درس یکی از وظایف مهم آموزگار است.