چکیده:
کلاس چند پایه به معنای یک کلاس در مدارس که دانشآموزان با سن و سطح تحصیلی مختلف در آن حضور دارند است. در این نوع کلاس، دانشآموزانی با سنوات مختلف و تواناییهای متفاوت در یک کلاس واحد تحصیل میکنند مدیریت کلاس به کار بردن دانش تخصصیکلاسداری به منظور هدایت دانشآموزان به سوی اهداف مورد نیاز دانشآموزان و جامعه است. مدیریت کلاسهای چندپایه به معنای مدیریت کلاسهایی است که شامل دانشآموزان با سطوح مختلف تحصیلی هستند.مدیریت کلاسهای چندپایه به معلمان امکان میدهد تا در یک کلاس واحد با دانشآموزانی با تفاوتهای زیاد کار کنند. ممکن است معلم با به کارگیری بهترین روش های تدریس هم, در کلاسی بی نظم نتواند به نتیجه ی مطلوب برسد و خلاقیت معلم در هرج و مرج کلاس گم شود. مدیریت کلاس مفهومی فراتر از برقرار کردن انضباط در کلاس درس دارد. هدفش فقط ساکت کردن دانش آموزان در کلاس نمی باشد, بلکه هدف های آموزشی معلم را در بر می گیرد. مفهوم مدیریت کلاس شامل اجرای طرح های آموزشی توسط معلم برای یادگیری بهتر دانش آموزان و استفاده از اصول نظم و کنترل کلاس می باشد. در مقاله حاضر به بررسی چالشهای مدیریت کلاسهای چند پایه می پردازد. پژوهش پیش رو در پی آن است که بتواند فعالیت های انجام شده توسط آموزگار را که در مدیریت بهینه کلاس در امر آموزش و پرورش را روایت کرده و مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. روش تحقیق این مقاله از نوع توصیفی تحلیلی است پژوهش حاضر از نظر رویکرد جزو تحقیقات کیفی و از لحاظ روش، مبتنی بر مطالعات روایت پژوهی می باشد و ابزار گردآوری این پژوهش کتابخانه ای ، مقالات و سایتهای علمی معتبر میباشد. در این مقاله با استفاده از کتب معتبر و همچنین استفاده از مقالات به روز علمی, پیرامون مدیریت کلاس، مطالب گرد آوری شده است.