چکیده:
هدف از تحقیق پیش رو بررسی رابطه بین حمایت تحصیلی با مهارت پرسشگری و رغبت تحصیلی دانشآموزان متوسطه اول شهر بردسیر بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه متوسطه اول شهر بردسیر به تعداد 750 نفر میباشند. با توجه به جدول مورگان بر اساس نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 254 نفر انتخاب شدند. در راستای جمعآوری اطلاعات تحقیق از 3 پرسشنامه حمایت تحصیلی ساندز و پلانکت (2005)، پرسشنامه پرسشگری توسط هافستین و همکاران (2015) و پرسشنامه رغبتی تحصیلی هالند (2005) استفاده شده که بر اساس آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب دارای میزان پایایی برابر با 70/0، 83/0 و 80/0 میباشند. تجزیه و تحلیل آماری از طریق آزمون پیرسون و تحلیل رگرسیون و با استفاده از نرمافزار spss انجام شده است. نتایج نشان داد که، بین حمایت تحصیلی با مهارت پرسشگری و رغبت تحصیلی رابطه مثبت و معناداری در سطح 99 درصد وجود دارد.
همچنین بر اساس نتایج رگرسیون گام به گام در گام اول حمایت تحصیلی از سوی معلم، در گام دوم حمایت تحصیلی از سوی پدر و مادر و در گام سوم حمایت تحصیلی از سوی همسالان وارد الگوی پیشبینی شده است و این سه متغیر با هم توانستهاند 71 درصد تغییرات مهارت پرسشگری و 53 درصد تغییرات رغبت تحصیلی را پیشبینی کنند.