چکیده:
این پژوهش با هدف ارائه بررسی تاثیر فضای فیزیکی و هیجانی مدارس بر مهارتهای اجتماعی و کمالگرایی دانشآموزان از دیدگاه معلمان و مدیران به تعداد 281 نفر میباشد. که حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران برابر 162 نفر به دست آمد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد بود، که روایی پرسشنامهها (کمالگرایی فراست (1990)، مهارتهای اجتماعی ماتسون (1983) و فضای فیزیکی و هیجانی امین (2023)) با روشهای روایی منطقی (ظاهری و محتوایی) و سازه (تحلیل عاملی اکتشافی، تاییدی، واگرا و همگرا)، مورد بررسی قرار گرفت و پس از اصلاحات لازم، مورد تائید قرار گرفت، سپس پایایی پرسشنامه توسط ضریب آلفا کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد تایید گردید. برای تحلیل فرضیهها از مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرمافزار SMART PLS استفاده شده است. آموزش و پرورش یکی از سازمانهای پرمشغله کشور بهحساب میآید و با توجه به نوع خدمترسانی به جامعه، کارکنان آن با عامة مردم تعامل بسیاری دارند و میتوانند مدیریت و هوش سیاسی بیشتری از خود نشان دهند. در این میان، نقش مدیر و رفتار وی درکاهش تنش ازآنجا نشئت میگیرد که مدیران با ایجاد مهارتهای اجتماعی، زمینة توجه به نیازهای تمام کارکنان را فراهم میآورند. این تحقیق به بررسی تاثیر فضای فیزیکی و هیجانی مدارس بر مهارتهای اجتماعی و کمالگرایی دانشآموزان از دیدگاه معلمان و مدیران میپردازد. فضای فیزیکی و هیجانی مدارس بر مهارتهای اجتماعی و کمالگرایی دانشآموزان تاثیر دارد. فضای فیزیکی و هیجانی مدارس بر کمالگرایی دانشآموزان تاثیر دارد. فضای فیزیکی و هیجانی مدارس بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان تاثیر دارد.