چکیده:
من یک حسابدارم و همیشه برایم سوال بوده است که چرا این رشته فارق التحصیلان زیادی دارد اما افراد کمی در این رشته موفق هستند و حتی این افراد نیز از رضایت شغلی برخوردار نیستند در این تحقیق بررسی میکنیم علت و راه حل چیست؟ پژوهشهای قبلی این حوزه معمولا برای کمک به رفع مشکلات کارفرما بوده است اما هدف این پژوهش کمک به کارشناسان این حوزه است که البته برای کارفرما هم به جهت نگهداشت پرسنل میتواند مفید باشد. به لحاظ هدف، کاربردی، به لحاظ روش توصیفی – تحلیلی، از روشهای کتابخانهای و میدانی استفاده شد. ابزار اصلی پرسشنامه است و با نرم افزار spss تحلیل شد جامعه آماری در این پژوهش شاغلان حرفه حسابداری در شرکتهای خصوصی شهر تهران است تغییرات در کسب و کار جهانی بسیار سریع شده و تطبیق با این شرایط نیاز به آموزش دارد کارفرما به علت هزینه و امکان ترک شغل کارمند علاقه به آموزش ندارد و کارگر به علت حقوق پایین و نارضایتی شغلی علاقهای به هزینه شخصی ندارد که این موضوع حرفه حسابداری را با چالش مواجه کرده است. محیط کار شاد، برقراری تعادل بین کار و ززندگی کارمند، ارزیابی مدیران از نیاز نسلهای مختلف کاری، تعهد کارفرما به رشد کارمند، مشارکت کارمندان در تصمیمات، تغییر نوع قراردادها، افزایش سن استخدام، استفاده از جابه جایی بجای تعدیل و آموزش مدیران برای تبدیل آنها به مربی بجایی رییس میتواند بر رضایت پرسنل و افزایش آموزش و ارتقا حرفه موثر باشد.