چکیده:
هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر استفاده از تکنولوژی آموزشی بر بهبود انگیزش یادگیری سواد آموزان استان سیستان و بلوچستان بوده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، پژوهشی بنیادی و از منظر گردآوری دادهها، پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری تمام زنان و مردان بالای ۳۰ سال که حداقل در یک دوره سواد آموزی در استان سیستان و بلوچستان شرکت داشتهاند که طبق جدول مورگان تعداد نمونه آماری برای توزیع پرسشنامه میان نمونه آماری 306 نفر محاسبه شد. اما به دلیل نوع روش آماری و محدودیت دسترسی به نمونه 150 نفر به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد. و نمونه با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه تکنولوژی آموزشی یاووز (2005)، پرسشنامه انگیزش یادگیری کاشیف و همکاران (2013) بوده است. پس از تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق توسط نرم افزار SPSS نگارش 26 یافتهها نشان داد بین استفاده از تکنولوژی آموزشی با انگیزش یادگیری دانش آموزان رابطه معنادار و مستقیمی با ضریب همبستگی 0. 137 وجود دارد. همچنین نتایج آزمون ضریب تعیین نشان داد تکنولوژی آموزشی به میزان 0. 018 درصد، انگیزش یادگیری سواد آموزان را تبیین و پیشبینی میکند.
The purpose of this research was to investigate the effect of using educational technology on improving the learning motivation of literate students in Sistan and Baluchistan province. The current research was a fundamental research in terms of its purpose, and a correlational descriptive research from the point of view of data collection. The statistical population consists of all men and women over 30 years of age who have participated in at least one literacy course in Sistan and Baluchistan province, according to Morgan's table, the number of statistical sample for distributing the questionnaire among the statistical sample was calculated as 306 people. However, due to the type of statistical method and limited access to the sample, 150 people were considered as a statistical sample. And the sample was selected by random cluster sampling method. The tool for collecting information in this research was Yavuz Educational Technology Questionnaire (2005), Kashif et al.'s Learning Motivation Questionnaire (2013). After analyzing the research data by SPSS version 26 software, the findings showed that there is a significant and direct relationship between the use of educational technology and students' learning motivation with a correlation coefficient of 0/137. Also, the results of the coefficient of determination test showed that educational technology explains and predicts the learning motivation of literate students by 0/018%.