چکیده:
بررسیها نشان میدهد که اعتماد یک رفتار یا یک نگرش است که به زبان آماری نیز بسیار ارزنده است. بنابراین اعتماد مشتریان یک عامل بارز در موفقیت کسب و کار در صنعت بیمه میباشد و از طرفی بسیاری از محققان و صاحب نظران تاکید ویژهای بر روی بازاریابی حسی داشته و آن را یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده پایداری کسب وکارها در نظر میگیرند. بنابراین هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر بازاریابی حسی بر اعتماد مشتریان در صنعت بیمه است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازلحاظ گردآوردی و تحلیل دادهها در دسته پژوهشهای توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش تمام مشتریان شرکت بیمه در شهر تهران به تعداد نامحدود بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، به تعداد 384 نفر به دست آمد که بر اساس روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی پرسشنامه با استفاده از معیارهای روایی تشخیصی، همگرا، واگرا و پایایی پرسشنامه نیز با ضریب آلفای کرونباخ بررسی گردید. آزمون مدل پژوهش بر اساس روش معادلات ساختاری و نرم افزار LISREL انجام گرفت. نتایج نشان داد که بازاریابی حسی بر اعتماد و قصد خرید مشتریان در صنعت بیمه تاثیر معناداری دارد.