چکیده:
نظام آموزشی هر کشور دارای سیر تکاملی ویژهای است که تحت تاثیر عوامل تاریخی، جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و مسائل خاص فرهنگی آن کشور قرار دارد. به اعتقاد صاحبنظران یکی از بهترین روشها برای ایجاد و حفظ نظام آموزشی خوب، تربیت افراد کارآمد و متخصص است شرایط و اوضاع حال و آینده افراد جامعه باعث گردیده تا دانش آموزان همانند سایر اقشار جامعه مسئولیتهای بیشتر و سنگین تری به عهده بگیرند مدارس به عنوان مراکز تفکر و تولید دانش وظیفه تربیت نیروی انسانی متخصص و پاسخگو به نیازهای حال و آینده جامعه را بر عهده دارند. یافتههای این مقاله حاکی از آن است که در فرآیند آموزش دانش آموزان عوامل مختلفی تاثیرگذار است، که هر کدام از آنها با توجه به ماهیتی که دارد یک نوع تاثیری در این عملکرد دارند. به طوری که برخی از آنها باعث پیشرفت و برخی از آنها که بیشتر آنها عوامل محیطی می باشند باعث افت تحصیلی دانش آموزان میباشد که در این زمینه اگر به این عوامل توجه نشود، رفع آنها در آینده پیچیده تر و مشکل خواهد شد.