چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هوش هیجانی بر سبکهای تصمیمگیری و ایجاد انگیزه در بین دانشآموزان مقطع دبیرستان انجام گردید. روش پژوهش حاضر از نظر هدف یک تحقیق بنیادی و از نظر روش گردآوری دادهها جزء تحقیقات همبستگی بهشمار میرود. جامعهی آماری کلیه دانشآموزان دوره دوم 072 ( نفر میباشد که براساس جدول مورگان نمونه ( 7931- متوسطه شهر چابهار در سال تحصیلی 1397-1396 تعداد 797 نفر با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای تصادفی انتخاب و مورد سنجش قرار گرفتند. برای سنجش از سه پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی برادبری و گریوز ) 0222 (، پرسشنامه سبک-های تصمیمگیری اسکات و بروس ) 733۱ (و مقیاس انگیزهی پیشرفت دنور) 7332 ( استفاده گردید. اطلاعات حاصل از این پرسشنامهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی )میانگین و انحراف استاندارد( و آمار استنباطی )همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه( مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج حاصل آشکار ساخت که بین هوش هیجانی و انگیزه پیشرفت، سبک تصمیمگیری عقلایی، شهودی و آنی همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین هوش هیجانی و سبک تصمیم گیری اجتنابی رابطه معکوس وجود دارد و سبک تصمیم گیری وابستگی هیچگونه تاثیری بر هوش هیجانی ندارد. هم چنین نتایج نشان داد که بین سبک تصمیم گیری عقلایی و انگیزه پیشرفت رابطه معنی داری است. پس میتوان گفت متغیر سبک تصمیم گیری عقلایی و انگیزه پیشرفت نقشی تسهیل-کننده در هوش هیجانی دارد. نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت که جنبه های هیجانی و انگیزشی نقش مهمی را در کسب دانش جدید و یادآوری دانش قبلی در موقعیت جدید ایفا مینمایند. لذا یکی از مهمترین انگیزههای اجتماعی که بر رفتار انسان تاثیر میگذارد، انگیزه ی پیشرفت است که میتوان آن را در پیشبینی و تبیین رفتار انسان مورد توجه قرار داد .