چکیده:
تحولات و دگرگونیهای نظام اجتماعی و اقتصادی که امروزه با آنها مواجه هستیم ناشی از پیشرفت شگرف علمی و تکنولوژیک است که به نوبه خود به دیدگاه هاء ضرورت هاء پیش نیازها و نیازهای جدید منجر شده است. جهت پاسخگویی به این نیازها و حرکت همتراز با تحولات و دگرگونی های مزبورء دیگر نمی توان به سازو کارها و فرایندهای موجود اکتفا کرد. آزاین رو تداوم حیات و بقای جوامع نیازمند ارائه راه ها و روش های جدید به منظور مقابله با مشکلات و مسائل است. به همین دلیل نوآوری» ابداع» تولید محصولات جدید. فرایندها و روش های نو بیش از پیش ضرورت می یابد. در این راستا کارآفرینی» از عوامل اصلی ایجاد ارزش اقتصادی و ابزاری کارآمد و موثر برای کاهش تعداد بیکاران محسوب می شود. امروزه افراد برای افزایش عملکرد از دو طریق نوسازی راهبردی و ایجاد فرصت های کارآفرینانه و جدیدء خود را در فعالیت های کارآفرینی درگیر می کنند و مدیریت دانش راهی موّئر برای نوسازی راهبردی و شناسایی فرصت های کارآفرینانه است و به عنوان یک ضرورت در سازمان ها نقش آفرینی می کند و ارتباط متقابلی با کارآفرینی داردء به طوری که به تازگی بسیاری از سازمان ها و شرکت ها دریافته اند مدیریت دانش محرکی بزرگ برای موفقیت و بقای سازمان ها است و مدیریت دانش در ارتقا میزان توانایی سازمان موثر بوده و منجر به افزایش خلاقیت و کارآفرینی سازمانی می شود. در این پژوهش به بررسی نقش مدیریت دانش بر کارآفرینی سازمانی پرداخته می شود.