چکیده:
حل مسئله پیچیده یک روند بسیار متقابل است که در محیط آموزشی و حرفه ای و همچنین زندگی روزمره مورد نیاز است. تشخیص موضوع های مهم در دنیای پیچیده امروزی غالبا مشکل است. ما در دریای داده ها و اطلاعات شناور هستیم و با مشکلات متعددی و گزینه های مشکل و متعارض روبرو می باشیم. آرزیابی حل مسایل پیچیده غالبا مبتنی بر رایانه است و بنابراین اطلاعات مربوط به آن نه تنها نتایج را در بر میگیره بلکه روند حل مسئله را نیز فراهم می کند. در این مقاله فعالیت های برنامه ریزی در فرآیند حل مسایل پیچیده و مدیریت کلاسی مورد بررسی قرار گرفته است. یافته ها نشان می دهد که حل مسایل مشترک و آندازه گیری در توسعه فرهنگ مشارکتی و اجرای برنامه ریزی موثر می باشد ما برنامه ریزی را از طریق سه اقدام رفتاری نشان داده ایم که طول مدت طولانی ترین دوره برنامه ریزی,تاخیر طولانی ترین دوره برنامه ریزی و واریانس فواصل بین هردو فرآیند پی درپی است.