چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش راهبردهای تنظیم هیجان در اهمالکاری دانش آموزان شهر فردوس بود. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی میباشد. ۳۲۲ نفر از دانش آموزان شهر فردوس در مقطع متوسطه در حال تحصیل در سال ۱۳۹۷- ۶ با استفاده از جدول مورگان) انتخاب شدند. پرسشنامه مورداستفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه تنظیم هیجانی گرانفسکی و همکاران (۲۰۰۱) و پرسشنامه اهمال کاری سولومون و راث بلوم در سال (۱۹۸۴) میباشد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوریشده از رگرسیون استفاده گردید. نتایج بیانگر آن است که بین راهبردهای تنظیم هیجان و اهمالکاری دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد به طوری که اهمال کاری با راهبرد های منفی رابطه مثبت و بین اهمال کاری با تمرکز مثبت رابطه منفی وجود دارد.۰/۰۵(۳>0/01 <-68ل). همچنین افراد برای تنظیم هیجانهای منفی خود از راهبرد اهمالکاری استفاده میکنند» زیرا آنها به کمک این راهبرد حداقل بهصورت گذرا از هیجانهای منفی دور میشوند و احساس بهتری را تجربه میکنند. با توجه به نقش اهمالکاری در عملکرد تحصیلی و راهبردهای تنظیم هیجان با این متغیرء به نظر میرسد با آموزش دانش آموزان میتوان به بهبود اهمال کاری آنان کمک نموده و اقدامات موّئثر روانشناختی مناسبی انجام داد.