چکیده:
با توسعه تجارت الکترونیک و استفاده از وب سایت های توانمند در صنعت گردشگری، این صنعت متحول گردیده است. بکارگیری وب سایت های موفق توسط آژانس های مسافرتی که از اعضای زنجیره ارزش گردشگری هستند منجر به جذب مشتری از سراسر جهان و گسترش این صنعت در هزاره سوم شده است. از این رو درپژوهش حاضر به منظور شناسائی ویژگیهای موثر برموفقیت وب سایت آژانس های مسافرتی به جمع آوری اطلاعات مربوط به هدف پژوهش از دو روش کتابخانه ای (مطالعه پایان نامه ها، مجلات، کتب وسایت های مرتبط) و میدانی(مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته) استفاده شده است. سپس نظرات کارشناسان و خبرگان در این حوزه با استفاده از تکنیک دلفی فازی بدست آمد. این پزوهش از نظر هدف کاربردی از لحاظ ماهیت و شیوه گرد آوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش در تکنیک دلفی فازی، کارشناسان وخبرگان در حوزه گردشگری و فناوری اطلاعات بوده اند که بصورت نمونه گیری هدفمند و نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. نظرات کارشناسان بوسیله پرسشنامه محقق ساخته، با استفاده از تکنیک دلفی فازی در سه راند بدست آمد. نتایج نشان داد پنج متغییر موثر بر موفقیت وب سایت آژانس مسافرتی: کیفیت محتوا واطلاعات، سئو وبرقراری ارتباط، ویژگی فنی، متغییر زیبا شناسی وکیفیت خدمات از اهمیت خاصی برخودار است و کارشناسان به یک اجماع نظر دست یافتند.