چکیده:
مفهوم معنویت (Spirituality) در محیط کار و سازمان و کاربردهای آن، برای رهبران سازمان، مدیران منابع انسانی، کارکنان و عاملان تغییر، اهمیت فراوانی دارد. بسیاری از اقدامات سازمانها برای تغییر و بهبود شرایط خود در دو دهه اخیر از قبیل تعلیق، مهندسی مجدد، اخراج از کار، کوچک سازی و... موجب تضعیف روحیه و نوعی سر در گمی معنوی کارکنان شده است. جهانی شدن، حرکت به سمت سازمانهای دانشی، رشد تقاضای کارکنان برای محیطهای غنی و پرورش دهنده و نیز کار معنا دار، این فشارها را بیشتر کرده است. به نظر میرسد کارکنان در مشاغل خود به دنبال چیزی بیش از تنها پاداشهای اقتصادی هستند. پس از سالها تحقیق و تجربه هم اکنون سازمانها به سمتی در حال حرکتند که معنویت نام گرفته و مقصد و هدف جدیدی برای سازمانها در حال شکلگیری است. معنویت به مثابه روح در کالبد سازمانها، میتواند نقش موثری در یکپارچگی و همسویی افراد با سازمان داشته باشد. دراین مقاله ابتدا به تعاریف مختلفی از معنویت، تاریخچه و سپس ویژگیها و شاخصههای آن پرداخته شده است. همچنین بر اساس مدل میلیمان، سه سطح فردی، سازمانی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است و نقش ایت متغیر را بر کارایی کارکنان سازمان و دلایل کاربرد آن در سازمان بیان خواهد شد.