چکیده:
امروزه مشتری انتظار دارد که بیشترین ارزشی ها را با مناسبترین قیمت عرضه کند و سازمان ها نیز مدام به دنبال روش های جدید و ایجاد نوآوری می باشند. داشتن درک صحیح از رفتار مصرف کنندگان پایدار و فرایند مصرف، مزیتهای متعددی را در بر دارد. تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر رفتار مصرف پایدار مصرف کنندگان به انجام رسیده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش در زمره تحقیقات توصیفی – پیمایشی قرار گرفته است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه شهروندان شهر کرج بوده اند. با توجه به حجم جامعه آماری نامحدود ، از فرمول نمونهگیری کوکران استفاده شده است، حجم نمونه آماری با استفاده از این فرمول 384 نفر بوده است. روش نمونهگیری نیز تصادفی خوشه ای چند مرحله ای بود. ابزار گرد آوری در این پژوهش ، پرسشنامه استاندارد بوده ، که پایایی این پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه برابر 0.985 محاسبه شد و مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از نرم افزار مدلسازی معادلات ساختاری اموس استفاده گردید. نتایج پژوهش حاکی از آن است که هنجارهای ذهنی ، نگرش ، نگرانی زیست محیطی و دانش زیست محیطی بر رفتار مصرف پایدار مصرف کنندگان تاثیر معنی داری دارند .