چکیده:
هوش تجاری به مجموعه فرآیندها، فناوریها و ابزارهایی اشاره دارد که به کسب و کارها کمک میکند تا اطلاعات خود را جمعآوری، تجزیه و تحلیل کنند و از آنها برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک و تاکتیکی استفاده کنند. هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و مولفههای هوش تجاری موثر بر بهبود نوآوری، عملکرد مالی و یادگیری شبکهای استارتاپ در درگاههای پرداخت شرکتهای استارتاپی ایران است. بدین منظور با نظر 30 نفر از خبرگان و اساتید دانشگاهی با استفاده از مرور مبانی نظری و پیشینه پژوهش ابتدا ابعاد و مولفههای پژوهش شناسایی و با روش دلفی فازی ابعاد در شش بعد و 30 مولفه تبیین شد. آنگاه با استفاده از روش بهترین – بدترین به وزندهی و اولویتبندی هریک پرداخته شده است. نتایج وزندهی نشان میدهد، بعد محیط رتبه اول و ابعاد: منابع انسانی؛ عملکرد مالی؛ فرهنگ، نوآوری و یادگیری شبکهای، رتبههای دوم تا ششم را مطابق محاسبات روش بهترین – بدترین در نرم افزار لینکو کسب نمودند.